Folkeskolen

Folkeskolen: ”Frie Kommunale Skoler”

Vi ønsker, at folkeskolerne i vores kommune
frigives til i høj grad selv at kunne forfatte den pædagogiske dagsorden på
skolerne; det gælder såvel formulering af skolevisioner og profil, som
frihed til at vælge pædagogiske værktøjer og metoder.

Vi ser en styrke i forskellighed, kreativitet og i den dynamik, der sker når
ideer og kræfter sættes fri.

Mærketiltag 1:
Formål: Pædagogikken ud af skoleforvaltning og tilbage på skolerne; Det
pædagogiske personale skal i samarbejde med skolebestyrelsen gives
frihed og pædagogisk råderum.

Kommunens skoler skal i høj grad kunne agere frit;

  • Definere eget værdigrundlag og egne visioner
  • Sætte individuelle pædagogiske må
  • Vælge egne pædagogiske værktøjer og metoder
  • Skabe egen profil med egne mærkesager

Mærketiltag 2:
Formål: Drop ”One Size”-pædagogikken i inklusionens hellige navn. Alle
børn har ret til den undervisning og hjælp, der passer til deres behov

  1. Giv skolen de fornødne ressourcer til at hjælpe de fagligt svage børn
  • Tidlig indsats: Lærerressourcer til holddeling i dansk og matematik i 1. og 2. klasse
  • Særlig og vedvarende støtte til ord- og talblinde

      2. Opret AKT-klasse på skolerne med særlig bemanding og tilpasset pædagogik for udad-         regerende børn og børn i høj mistrivsel